Onderhandelingstips
- Stel van tevoren je verkoopdoel (bijvoorbeeld verkooptermijn en minimale verkoopprijs) vast, dit geeft je houvast
- Zet een redelijke vraagprijs neer: niet te hoog, maar ook zeker niet te laag, kopers zullen altijd proberen op een bedrag onder de vraagprijs uit te komen (dat is de kick van het onderhandelen)
- De vraagprijs is puur een uitnodiging tot onderhandelen, voel je niet gedwongen een bod ter hoogte van dit bedrag te accepteren; ga gerust voor het onderste uit de kan!
- Zorg dat je voldoende alternatieven paraat hebt, dit verkleint de kans dat onderhandelingen op niets uitlopen.
- Respecteer de potentiële koper. ‘Gunnen’ is belangrijk, zo krijg je veel meer voor elkaar
- Als je om een gunst vraagt, zorg dan dat je er iets waardevols tegenover kunt zetten
- Betrek niet alleen de prijs bij de onderhandeling; je kunt elkaar ook tegemoet komen op het gebied van roerende goederen, overdrachtsdatum of kleine klussen in huis.
Tip:
De vraagprijs is puur een uitnodiging tot onderhandelen en verplicht je tot niets
- Optie verlenen: als potentiële kopers een optie willen op je woning (om een bepaalde periode het alleenrecht te hebben en ondertussen bijvoorbeeld de financiering te regelen), mag je zelf bepalen of je deze verleent. Je kunt tijdens de optieperiode het huis niet verkopen aan een ander, maar je mag wel onderhandelen met een andere partij (speel het spelletje wel zo netjes mogelijk).
- Je kunt voorkeursrecht verlenen: als een andere geïnteresseerde een hoger bod doet, kun je de partij aan wie het voorkeursrecht hebt verleend de mogelijkheid bieden over dit bod heen te gaan
- Zorg voor duidelijkheid: wees open over ontbindende voorwaarden en opleveringstermijn en zorg dat niets op meerdere manieren uit te leggen is. Laat je zelf ook niet met een kluitje in het riet sturen
- Houd juridische consequenties in de gaten: onderhandelen heeft wettelijke gevolgen. Officieel zijn mondelinge afspraken bindend, maar bewijzen is lastig. Zet dus zoveel mogelijk afspraken op papier, ondertekend door beide partijen.
- Doe alsof elk voorstel je eindvoorstel is! Zeg nooit: “Om te beginnen…”, zo laat je onnodig veel ruimte voor een tegenbod.
- Forceer geen beslissingen: als kopers zich gedwongen voelen een besluit te nemen, houden ze hier vaak een naar gevoel aan over en zijn eerder geneigd zich terug te trekken
- Ga zoveel mogelijk voor tevredenheid bij beide partijen, om strubbelingen achteraf te voorkomen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten